Tot ziens Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Peter Schultz - WaarBenJij.nu Tot ziens Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Peter Schultz - WaarBenJij.nu

Tot ziens Vietnam

Door: Peter Schultz

Blijf op de hoogte en volg Peter

05 Mei 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Er is alweer meer dan een week voorbij, dus de hoogste tijd voor een nieuwe blog. De afgelopen tijd weer veel verschillende dingen gedaan: met een speedboot naar de Cham islands om te snorkelen, chillen aan het zwembad en strand van Mui ne, Zonsopgang meegemaakt vanuit de zandduinen en kanyoning gedaan in Dalat. De laatste 5 dagen in Vietnam zal ik spenderen in Ho chi ming en de Mekong delta.

Deze blog wil graag besteden aan de verschillen die mij opgevallen zijn tussen Thailand en Vietnam. In beide landen leven veel mensen in armoede. Maar de Vietnamese bevolking is veel opener naar buiten toe, waardoor de armoede mij hier veel meer opgevallen is.

Het leuke aan de openheid van de Vietnamese bevolking is dat ze gewoon op je afstappen met de vraag of je Engels met ze wil spreken om hun spreekvaardigheid te verbeteren. Rond 16 uur zie je overal in de stadparken toeristen met Vietnamese studenten spreken. Erg gezellig, de studenten geven ook tips voor plaatsen of restaurants om te bezoeken. Dit soort gesprekken had ik mij niet voor kunnen stellen in Thailand, hier durfde mijn leeftijdsgenoten mij nauwelijks aan te kijken en lachte ze alleen vriendelijk. Dit zie je ook meteen terug in het slechte Engels niveau in vergelijking met Vietnam.

Elk voordeel heeft natuurlijk ook z’n nadeel, de openheid zorgt ook voor een wat grotere brutaliteit tegenover de ‘rijke’ toerist. Taxi chauffeurs probeerde met beïnvloede meters een prijs te vragen die 10 maal het redelijke bedrag is, bijvoorbeeld 40 euro voor 10 minuten. Of spreken een prijs af en zeggen achteraf dat het per kilometer is.

Ook het prijzingssysteem is een groot verschil tussen Thailand en Vietnam. Waar in Thailand in bijna iedere winkel en restaurant de prijzen hetzelfde zijn en aangegeven op prijskaartjes, is het in Vietnam precies het tegenovergestelde. Geen prijskaartje, iedere keer een andere prijs. Dezelfde fles water wordt verkocht tussen de 8000 en 30000 vnd (0.28-1.20 euro). Je vraagt 2 keer wat de prijs is voor een buskaartje, hoor je twee keer een andere prijs bij dezelfde winkel. Voor de zelfde tour worden prijzen gevraagd tussen 60 en 120 dollar. Hier in Vietnam ben je dus ook bezig met is dit een redelijke prijs of verzinnen ze deze prijs omdat ik blank ben.

Nog een belangrijk verschil is de betrouwbaarheid van het advies van het hotelpersoneel. Waar je in Thailand een redelijk onafhankelijk advies kan krijgen in de hostels, zit er in elk hostel in Vietnam ook een boekingskantoor, waardoor ze dus voor een groot deel vanuit eigen belang handelen.

In Thailand was er op het moment van reizen een langdurige droogte bezig, waardoor de natuur niet erg groen was. Daarentegen heb ik de afgelopen maand vreselijk mooie en groenen natuur en rijstvelden hier in Vietnam meegemaakt.

Als laatste het verkeer in Vietnam is stukken chaotischer dan wat ik had meegemaakt in Thailand. Hier in Vietnam wachten mensen een paar seconden om in te voegen, waarna als er geen ruimte is op de juiste baan, gewoon als spookrijder invoegen en later verplaatsen naar de goede baan. Ook heb ik meerdere keren meegemaakt dat busjes een inhaal manoeuvre beginnen en uiteindelijk te weinig ruimte hebben en terug opschuiven naar de juiste baan en daarmee de auto die ze aan het inhalen zijn tot noodrem dwingen.

Al met al heb ik van beide landen heerlijke genoten. Benieuwd naar mijn laatste dagen Vietnam en het land Maleisië. Ciao

  • 05 Mei 2016 - 15:09

    Gerie Mellema:

    Hallo Peter Wat weer een prachtig verhaal, je kan wel reisverslag gever worden. Ik geniet ervan. Nog veel plezier. Groetjes uit kudelstaart

  • 07 Mei 2016 - 20:22

    Marcel En Caroline:

    Hoi Peter. Super leuk om je reisverslagen steeds te lezen. Wat een gave activiteiten doe je allemaal zeg!
    Dat canyoning was vast lekker fris in het warme Vietnam. Leuke foto's. Veel plezier de laatste dagen in Vietnam. Groetjes uit Holland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 6256

Voorgaande reizen:

12 Maart 2016 - 31 Juli 2016

reis van 4 a 5 maanden door zuid-oost Azie.

Landen bezocht: